dilluns, 27 de febrer del 2017

LA IMPORTÀNCIA DEL RESPECTE A LA PERSONA


Secció de Natació
Temporada 2016-2017

                                             Descàrrega document

LA IMPORNCIA DEL RESPECTE
A LA PERSONA

DESCRIPCIÓ D'UNA REALITAT SOCIAL I ESPORTIVA:
LES CATEGORIES EN LA DISCIPLINA DE LA NATACIÓ
Índex

1.   Contextualització
2.   Descripc del col·lectiu
    I   Els nens i nenes
    II  Els adolescents i el joves
    III Els adults
3.   Característiques de la competic
4.   Possible risc d'abandonament i fracàs esportiu
5.   Conclusions

1. Contextualització

La natació és un dels esports més practicats al món, sobretot pels seus coneguts beneficis per a la salut. A més, és esport olímpic encara que es pot realitzar sense necessitat de competir.

En el cas que si es competeixi, les seves categories es distribueixen en func de les edats dels nedadors, de manera que fins que no tenen 6 anys (equivalent a la primària) no comencen en categoria prebenjamí, quan s'introdueixen algunes competicions, als 8 benjamins on ja hi ha campionats territorials, als 10/11 alevins que ja poden participar en campionats estatals i, quan comencen l'institut, infantils. Després, finalitzant aquesta etapa s'arriba a la categoria júnior (15 anys aprox. en func de la Comunitat).

Els que aconsegueixen arribar a la següent, l'absoluta, gairebé freguen la majoria d'edat. Pe són pocs, ja la situació social no ho permet: estudis, treball, influències socials, responsabilitats, etc.

El que és molt habitual actualment, són persones de més de 20 anys que després d'haver abandonat la competic amb 16/17, decideixen tornar en categoria màster. Això ens demostra dues coses: a les persones els agrada nedar i, més cridaner encara, els atrau la competició. I aquesta etapa l'allarguen indeterminadament, ja pots trobar- te +35 o posterior.

 2. Descripció del col·lectiu
I) Els nens i les nenes
Dins del grup d'infants, es diferència l'etapa 0-3 de la de 3-6 anys. Encara i així, en aquest article començarem parlant dels infants de 5-6 anys ja que el desenvolupament anterior, tot i ser molt rellevant i imprescindible, no el vivim directament a  l'escola de natació.

En aquest moment (5-6 anys) un infant té unes destreses motrius que li permeten saltar petites barreres, alternant els peus, caminar de puntetes i aïllar les parts del cos (braços/tronc/cames); en l'etapa anterior el seu cos era un bloc i no podien separar mentalment aquestes parts. Els aspectes de l'equilibri comencen a aparèixer: caminar per una barra estreta, a un sol peu, etc. Això li permet experimentar coses noves i seguir gaudint de l'activitat; en el cas que un infant no estigui preparat mai el forçarem ja que una errada el podria fer agafar por i fer un retrocés en el desenvolupament.

A nivell cognitiu, identifica les activitats del passat i el futur (encara que no posa moment concret al succés; ahir pot significar fa 1 dia o fa 1 mes). Se'ls hi pot començar a fer encàrrecs d'un dia per un altre, i si ho fan és una bona ocasió per felicitar-los però en cap cas per renyar-los; ja ho aprendran. Alhora, ja comença a dominar elsmeros i els ordinals, així com l'explicació d'un relat amb un ordre determinat. A través del joc s'estimula la seva creativitat i emocions (com l'alegria) i a acceptar les regles del joc (abandonat l'egocentrisme tan típic de l'etapa anterior).

A nivell emocional, a l'infant li apareixen emocions noves (por, frustració, ira), l'orgull i la vergonya, identifica els seus errors i límits. És important per això la figura del monitor/a o entrenador/a que reforci la seva autoestima, sense potenciar allò que fa malament, mantenir sempre les normes i els límits per identificar el que està bé i malament, i gestionar aquestes emocions sense cohibir-les sinó potenciant que les expressin (sempre i quant es respecti els altres companys/es).

També podem afegir que són creatius, els hi agrada col·laborar en les tasques i adquirir un rol dins del grup, s'interessen pels altres i li donen molta importància a l'opin del grup. Respecte això, s'ha de gestionar de manera grupal com a unió de persones i no permetre el desplaçament de cap infant (ja sigui per trets característics o per un desenvolupament endarrerit) i potenciar la interacc entre els membres del grup.

La següent etapa és la de 6 a 12 anys que explica una etapa concreta del desenvolupament infantil, i que, en el nostre país, coincideix amb l’anomenada educació primària, l’etapa d’educació obligatòria en què tots els infants estan plenament escolaritzats. Aquesta etapa de la vida dels infants, si tot va bé, no es caracteritza (com en les anteriors i la posterior) per cap conflicte evolutiu especialment rellevant. És l’etapa tranquil·la per definició.

La família compta amb la col·laboració de l’escola i altres agents educatius per a l’atenc i educació dels fills/es i, aquests, es van obrint a moltes possibilitats en tots els àmbits del desenvolupament humà. Es pot dir que, entre aquestes edats, els pares poden “descansar” de conflictes passats, i comptar amb un infant que és progressivament cap de moltes coses i els estira” amb el seu desenvolupament a descobrir nous aprenentatges.

Precisament, com que és una etapa tranquil·la del desenvolupament psicològic, és propici el treball sobre els hàbits, les destreses i els valors per mit dels costums i les rutines familiars. Els pares i mares, en prendre conscncia de les enormes possibilitats que tenen en aquesta etapa de la vida, poden millorar les relacions entre els membres de la família, refermar afectes, polir rutines i, tot això, per incidir positivament en l’educació del seu fill o la seva filla.

En l’etapa anterior (de la petita infància) i en la posterior (de la pubertat i l’adolescència), els pares i mares ja tenen prou conflictes en la seva vida quotidiana amb els seus fills i filles i, a més, els han d’afrontar de forma immediata, per això es fa complicat actuar proactivament o preventivament.

Durant la primària, els conflictes i enfrontaments són molt menors, i cal “aprofitar el temps per assentar moltes coses que esdevindran bàsiques per a l’adolescència. Entre els 6 i els 12 anys és més fàcil anar acompanyant els fills i filles perquè la seva disposició a tot tipus d’aprenentatges i la tranquil·litat emocional” que gaudeixen ho permeten.

Aquesta és una etapa fonamental per consolidar hàbits, per fomentar l’autonomia, per presentar reptes d’aprenentatge, per fomentar valors i per refermar relacions positives i  amoroses. Es pot dir que és una etapa d’acc propedèutica (dapropiació de les eines, habilitats i destreses que després seran necessàries).

Dels 6 als 12 anys els infants viuen una etapa molt important de la seva vida, i els adults la poden gaudir i acompanyar. En el nostre camp: l'esportiu, podem reforçar aquest hàbits i valors que les famílies volen inculcar al seus fills (disciplina, atenció, esforç, autonomia, límits, etc.) i alhora podem col·laborar en el desenvolupament físic de l'infant d'una manera saludable (no sedentarisme, possibilitat de lliberar tensions físiques, inculcant valors d'alimentació saludable, etc.). En aquest cas el monitor/a hau de ser flexible i donar autonomia,  alhora  que  marcar  els  límits  i  ser  la  figura  d'autoritat.  Aquesta  és necessària perquè aporta:
  • contenir els impulsos i adquirir autocontenció, que, alhora, comporta l’adquisic de la tolerància; diferenciar el bo del dolent, el que està bé i el que està malament; aprendre a viure en societat, coneixent els significats, les pautes i normes socials; construir una relació de respecte, necessària per aprendre a situarse en diferents situacions i contextos; adquirir la noció de risc, imprescindible per a la supervivència; desenvolupar una educació emocional, bàsica per al benestar psicològic  i personal.


A l’annex s'adjunta uns quadres per a que puguem tenir més informació de l'etapa.

II) Els adolescents i joves
Analitzant la franja d'edat que abans hem esmentat: INFANTILS, entre 12 i 14 anys. Els primers anys de l'adolescència són una etapa marcada per molts canvis físics, mentals, emocionals i socials.

A l'inici de la pubertat es presenten canvis hormonals. En la majoria dels homes comença a aparèixer el pèl públic i facial i la seva veu es torna més greu. En les nenes apareix el borrissol púbic, els creixen dels pits i els ve el període.

Aquests canvis i la manera com els perceben els altres podrien ser factors de preocupació  per  als  preadolescents. També és un període en el qual l'adolescent podria enfrontar-se a la pressió que exerceixen els seus amics perquè consumeixi alcohol, tabac i drogues o perquè tingui relacions sexuals.

Altres reptes als quals s'enfronten poden ser els trastorns de l'alimentació, la depressió i els problemes familiars. A aquesta edat, els adolescents prenen més decisions pel seu compte sobre els seus amics, els esports, els estudis i l'escola. Es tornen més independents, amb personalitat i interessos propis, tot i que els pares encara són molt importants.

Aquests són alguns aspectes afectius i socials del desenvolupament dels adolescents:
  • Es preocupen més per la seva imatge física, la manera com es veuen i la roba.
  • Pensen massa en ells; passen per períodes de moltes expectatives i falta de confiança.
  • Tenen més canvis d'humor.
  • S'interessen i es deixen influir més pels nois de la seva edat.
  • Demostren menys afecte als pares; pot ser que en ocasions es mostrin rudes o amb mal geni.
  • Senten ansietat davant els reptes que els imposa el treball escolar.
  • Desenvolupen problemes d'alimentació.
  • La tristesa o depressió pot afectar el seu rendiment escolar i fer que consumeixin alcohol i drogues, tinguin relacions sexuals sense protecc i s'enfrontin altres problemes. 

Sobre el raonament i aprenentatge podem dir que:
  • Fan raonaments més complexos.
  • Expressen millor els seus sentiments amb paraules.
  • Desenvolupen una noció més clara del que és bo i el dolent.

Per  tant, extrapolant-lo a l'esportiu, és un moment clau per a la confiança i l'autoestima, i per desenvolupar el bé i el mal. Si són esportistes en desenvolupament però que encara no están preparats per competir amb grans, tindran una baixa autoestima, creuran que "són dolents esportistes" i abandonessin l'esport.

Als 15-17 anys els indicadors del desenvolupament són diferents. En aquesta etapa de l'adolescència hi ha canvis en la forma en què els nois pensen, senten i interactuen amb els altres així com en el desenvolupament del seu cos.

La majoria de les nenes ja haurà aconseguit la seva maduresa física i hau arribat al final de la pubertat. Els homes encara podrien estar desenvolupant-se físicament durant aquesta època. Als adolescents pot preocupar el pes o la mida o la forma del seu cos. Els trastorns de l'alimentació també poden ser comuns, especialment entre les adolescents.

Durant aquesta fase, l'adolescent està desenvolupant les seves pròpies opinions i personalitat. Les relacions amb els amics encara són importants, però també anirà adquirint altres interessos a mesura que s'estableixi un sentit d'identitat més definit. També és un moment important de preparació per assumir més independència i responsabilitat; molts adolescents comencen a treballar i un gran nombre d'ells es ani de la casa un cop acabin l'escola secundària superior.

Aquests són alguns aspectes afectius i socials del desenvolupament dels adolescents:
  • S'interessen més per persones de l'altre sexe.
  • S'enfronten menys conflictes amb els pares.
  • Mostren més independència dels pares.
  • Tenen una major capacitat d'estimar i compartir i de desenvolupar relacions més íntimes.
  • Passen menys temps amb els seus pares i més amb els amics.
  • Senten molta tristesa o depressió, la qual cosa pot afectar el seu rendiment escolar i fer que consumeixin alcohol i drogues, tinguin relacions sexuals sense protecc i s'enfrontin altres problemes.

Sobre el raonament i aprenentatge, els adolescents a  aquesta edat:
  • Aprenen hàbits de treball més definits. 
  • Es mostren més preocupats pels seus estudis futurs i els seus plans laborals.
  • Són més capaços de justificar les seves decisions, com la distinc entre el bo i el dolent
Per tant, en l'esportiu, aquesta fase és idònia per treballar més l'entrenament (treballant el seu cos per agradar), inculcar valors d'hàbits saludables (alimentació i prevenc de mals consums, així com males relacions) i demostrar que els valors de l'esport podran aplicar-los a llarg de la vida (sacrifici, constància, superació) perquè segueixin vinculats a aquest esport.

III) Els adults
A l’adultesa s’hi arriba entre els 18-25 anys, depenent de les característiques de cada persona, de l’entorn, de les situacions personals, etc. La categoria “absolut” de natació està compresa a partir de noies de 17 anys i nois de 18 anys, per tant, partim d’aquestes edats.

En aquest moment, els joves/adults estan en un moment complex de la seva vida perquè hi interfereixen moltes altres coses:
  • Relacions personals/amoroses
  •  Vida social
  • Conducc de vehicle
  • Consum de substàncies tòxiques
  • Decidir el futur immediat (estudis, feina, ...)

A nivell afectiu, ja són totalment independents dels pares però, malauradament, no són autònoms a nivell econòmic. Això implica que sovint els joves d’aquestes edats deixin la pràctica esportiva per iniciar-se al món laboral i no dependre de les famílies.

A nivell daprenentatge, tenen capacitat per ser organitzats (tot i que no tots ho siguin), encara estan desenvolupant algunes parts del seu cos (tant cognitives com motrius), per tant, encara  estan creixent, i els toca ser conseqüents amb les seves accions (poden ser multats, empresonats, votar, etc.). Es un moment ctic per l’etapa esportiva.

Pe en aquesta categoria, com ja anunciava a l’inici del text, també es contemplen persones més adultes i madures, amb una situac personal, professional i emocional molt més completa i complexa, que els permet gaudir de l’esport i la competició. Els podem trobar tant a la categoria d’absoluts com a la categoria màster, i poden ser gent d’entre 21-80 anys, per dir quelcom, amb molt dentusiasme.

Aquest perfil, potser no és el més idoni per l’entrenament, donat que potser només poden practicar 3 cops per setmana, però són els més organitzats, motivats, independents i autosuficients. Això implica que no depenen de progenitors per mantenir-se ni per demanar permís per realitzar les activitats, que poden destinar una part dels seus ingressos a la automillora de la pràctica esportiva i que estan totalment conscienciats de la importància de l’esport, la salut, el benestar, etc.

També és un grup que es caracteritza per l’interés de practicar allò que realment els hi agrada amb la finalitat destablir un grup relacional i, si s’escau, una millora de rendiment esportiu.

3. Característiques de la competició
La competic es defineix pel diccionari català com:

1. Qualitat de l'activitat esportiva referent a l'oposició dels participants en un context d'igualtat d'oportunitats i d'acord amb un conjunt de convencions i de regles que donen un valor precís al triomf.
2. Manifestació esportiva consistent en l'enfrontament, individual o per equips, de dos adversaris o més per determinar-ne un guanyador.

És a dir, que la competic implica enfrontament entre una o més persones, i, així mateix, el fet d'acceptar i gestionar el fracàs o l'èxit.

L'esport en si aporta molts valors al desenvolupament dels nens i joves, com és la constància, el sacrifici, la superació, entre d'altres. Pe la competic suma més, dóna més, té un afegit, i és que en el moment que es competeix, que lluita, es porta al cos ia la ment a un estat límit on es demostra el veritable caràcter, on podem veure si és un esportista humil, que es preocupa pels seus companys, amb ànsies de guanyador o, com hi ha molts casos, que no està capacitat per participar o que no respecta als altres. I és que la competitivitat es pot generar, pe principalment es porta dins. És veritat que a força de competir i de créixer, és una cosa que s'estimula i augmenta, però és difícil generar el que hi ha persones que ja porten dins.

A més, la companyonia i les amistats que es generen en el món de l'esport són molt més intenses i profundes, encara que no duradores, pel mateix motiu que abans: es viuen experiències molt "heavy", comparteixen el temps amb persones durant llargs períodes de seva vida i en un estat d'esforç i concentració molt elevat.

Amb tot això, amb els beneficis i els riscos que això implica, s'ha de tenir en compte l'estat maduratiu de la persona, així com les seves capacitats psicològiques i fisiològiques. Cal cuidar l'adquisicd'hàbits saludables, el bon clima de treball i l'esportivitat (fair play). Per tant, la competic aporta uns valors a què la pràctica però, al seu mateix temps, pot generar enfrontaments agressius entre persones i equips que no sigui saludable ni educatiu.

4. Possible risc d'abandonament i fracàs esportiu
Abandonament i motivac són dos conceptes estretament lligats, ja que el primer és sovint conseència de la falta del segon i, tal com afirma Cervelló (1996), l'abandonament és un indicador molt important de la motivació en l'esport. En paraules de l'esmentat autor, l'abandonament esportiu es pot conceptualitzar com aquella situació en la qual els subjectes han finalitzat el seu compromís explícit amb una especialitat esportiva concreta.

Dins d'aquest apartat hem de ressaltar la importància de l'actuació de l'entrenador que pot tornar-se com un agent essencial tant per a afavorir la continuïtat de la pràctica, com per conduir a l'abandonament de la mateixa. Seria un error obviar que independentment de la motivac que els nens perceben a través del programa de continguts proposat per l'entrenador, les relacions que s'estableixen entre aquest i els companys són decisives i determinants (Torre i Cols., 2001).

Per aquest motiu, resulta especialmenrellevanl'assessorament psicològic a entrenadors d'esportistes joves (Cruz, 1997) i s'ha de ressaltar la importància que pot arribar a adquirir el comportament del tècnic en relació amb esportista (Tuero i Salguero 2002a; 2002b). Segons l'opinde Vigarello (1986) i en la línia dels autors esmentats en aquest paràgraf i en el precedent, l'esportista és el reflex de l'entrenador, ja que aquest projecta la seva forma de fer i la seva personalitat en els esportistes que dirigeix.

Estudis recents demostren que els esportistes valoren més en els seus entrenadors aspectes relacionats amb el comportament personal i les relacions humanes, que amb els propis coneixements tècnics. Així, alguns esportistes exposen com a raons per abandonar l'esport una sèrie de factors negatius, tant dels entrenaments com de la competició, la major part dels quals estan sota el control de l'entrenador, considerat com a figura clau en la iniciació esportiva, ja que és l'encarregat de planificar els entrenaments i interactua contínuament amb els seus esportistes.

No obstant això, en alguns casos, aquestes interaccions no responen en absolut al que es denomina un enfocament positiu de l'ensenyament de destreses esportives, afavorint d'aquesta manera el no desitjat abandonament de la pràctica (Martens, 1987; Martín i Hrycaiko, 1983; Smoll i Smith, 1980; 1987). Els entrenadors també han de ser conscients que la raó per abandonar varia segons l'edat, el sexe i potser l'esport practicat.

Les principals causes  d'abandonament de la pràctica esportiva són: Baixa Forma / Interès, Escassa habilitat i Falta de Diversió.
Si ens fixem en l'edat mitjana d'abandonament, 18 anys, i intentem establir una relació de la mateixa amb la principal causa d'abandonament "tenia altres coses a fer", podem extreure alguna conclusió important.

Als 18 anys la majoria dels subjectes comencen els seus estudis universitaris, els quals suposaran un gran salt a nivell qualitatiu i quantitatiu pel que fa a grau d'exigència i dedicació, ia més molts d'aquests joves hauran de desplaçar-se a altres localitats a realitzar els seus estudis. Aquestes circumstàncies unides a una falta de coordinació entre el que podríem anomenar estructura esportiva i estructura acadèmica afavorirà la retirada de l'esport.

En altres ocasions van a ser producte d'una mala planificació per part de l'entrenador, el qual ha estat assenyalat com una de les peces claus perquè es mantingui la pràctica. ltiples autors són els que assenyalen el crucial paper que exerceix l'entrenador en l'àmbit de l'abandonament i / o motivac esportiva (Vigarello, 1986; Martens, 1987; Martín i Hrycaiko, 1983; Smoll i Smith, 1980; 1987; Snyder, 1996a; 1996b; Cruz, 1997 i Torre i cols., 2001).

La pèrdua de diversió també es considera un factor que afavoreix la retirada. Quan el subjecte està realitzant una pràctica que ja no el satisfà (motivació intrínseca) i aquesta manca de satisfacc no se supleix amb recompenses externes (motivac extrínseca), està revocat irremeiablement a la retirada (Weinberg i Gould, 1996).

Alguns autors atribueixen com a principals causes per l'abandonament de la natació a més de l'esmentat conflicte d'interessos, els problemes amb l'entrenador i amb altres significatius (pares, amics, etc.), la manca de diversió i l'elevada exigència temporal que suposa la pràctica d'aquest esport.

Aquests resultats també són consistents amb el suggeriment que aquells que es perceben com més hàbils tenen una major tendència a continuar en la competició (Martin i Dodder, 1997).

Una dada significativa és que les dones comencen a competir entre un i dos anys abans que els homes i també avancen lleugerament el moment d'abandó. Pensem que això és unconseència de l'estructuració de les categories competitives en aquest esport, les quals agrupen subjectes en funcde l'any de naixement, amb variacions de fins a dos anys entre nens i nenes des d'un primer moment, tot i que fins als 11 o 12 anys no s'hagin descrit diferències a nivell de maduració i desenvolupament entre els dos sexes. D'aquesta manera les noies comencen a competir a nivell d'exincia major força abans que els nois, factor que propiciarà que aquestes es "cremin" abans, anticipant d'aquesta manera la seva retirada de l'esport de competició.

5. Conclusions
Per finalitzar aquest article d’opinió, m’agradaria resumir-ne el contingut. En primer lloc, destacar que la natació és un esport que es pot practicar des dels primers mesos de vida fins als últims.

En segon lloc, és un esport inclusiu que poden practicar totes les persones (tant si tenen alguna dificultat mental o física). Hi ha unes federacions que se n’encarreguen especialment.

En tercer lloc, hi ha diferents etapes evolutives en la vida de les persones. Cada etapa és igual d’important que l’anterior o la següent. Encara que siguin temeràries, no hem de fer per acurtar-les o eliminar-les ja que les persones les necessitem per passar a l’etapa següent.

En quart lloc, daquestes etapes, nhi ha que són més idònies per la pràctica esportiva que d’altres. Però el més important és la motivac pròpia de cada persona per realitzar-ho.

En cinquè lloc, es comença molt aviat a competir. I en molts casos, sacaba aviat també.

En sisè lloc, la pctica esportiva aporta molts valors, la competic n’aporta uns altres. Depenent el punt de vista, poden ser positius o negatius.

I per últim, destacar la importància dels entrenadors com a educadors i guies d’aquestes persones que realitzen un esport. Tant pels bons com pels mals moments.

 ANNEX


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada