LES FAMÍLIES TAMBÉ JUGUEU! DESCARREGA-TE'L
Assessorament a famílies d’esportistes en edat escolar.
Autoria:
Grup d’Estudis de Psicologia
de l’Esport - Universitat
Autònoma de Barcelona
Jaume Cruz,
Mercè Boixadós, Miquel Torregrosa i Lourdes Valiente.
Octubre de 2000
última revisió novembre de
2008.
Coordinació:
Institut Barcelona Esports i Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona.
Promogut per:
Taula de l’Educació
Física i l’Esport en edat escolar
de la ciutat de Barcelona.
PRESENTACIÓ
De vegades, els pares i mares deleguem la iniciació esportiva dels nostres fills en l'escola o en un club. Això no significa que els pares no tinguem unes funcions molt importants en l'educació esportiva dels fills. Aquest quadern ens recorda, en primer lloc, els objectius que hauria de tenir l'esport per a joves en edat escolar i les tasques que les famílies podem realitzar per ajudar a assolir aquests objectius. En segon lloc, descriu unes recomanacions concretes relacionades amb la nostra actuació en les competicions, per tal que durant el procés de socialització dels joves a través de l'esport, aquests aprenguin uns comportaments i unes actituds d'esportivitat.
En el primer apartat del quadern, es descriuen els objectius i la filosofia
de l'esport en edat escolar
com a diferents dels objectius de l'esport professional més centrat en els resultats.
La filosofia de l'esport per a
infants en edat escolar es podria resumir en una frase: l'esportista en
primer lloc, el resultat en segon terme.
El segon
apartat fa un repàs
de les tasques que podem realitzar
les famílies en els diferents moments
de la pràctica esportiva dels nostres fills i filles. Des d'afavorir la seva
pràctica esportiva fins a mostrar
un grau d'interès i d'implicació adequat
en les seves activitats esportives.
El tercer apartat dóna unes recomanacions concretes a les famílies per tal de transmetre
els valors positius de la competició esportiva als nois i noies. L'objectiu bàsic d'aquest quadern és aconseguir
la col·laboració de les famílies per evitar algunes situacions desfavorables a l'esportivitat que es donen en les competicions, tal com
es pot veure, per exemple,
en la carta que els alumnes de l'escola Llor adrecen als seus pares i mares. (Veure
l'Annex 2 d'aquest quadern).
El quart apartat del quadern ens recorda que en la pràctica esportiva no només s'aprenen destreses físiques, tècniques o
tàctiques, sinó que l'esport també
serveix per adquirir
comportaments, actituds i valors. D'aquí la seva importància en el
procés educatiu
d’infants i joves.
Finalment, aquest document
inclou dos annexes
per a la reflexió:
1) la declaració dels drets dels
esportistes joves.
2) la carta dels alumnes de l'escola
Llor dirigida als seus pares i mares.
Al llarg d'aquest quadern
s'entén
que l'assessorament és tant per a les mares
com per als pares i que
les
relacions que aquests estableixen és tant amb tècnics esportius i entrenadors com amb tècniques i entrenadores i tant amb
els fills com amb les filles.
Encara que per fer més
àgil la redacció, en molts
casos,
només s'anomeni al col·lectiu masculí, això no
implica cap discriminació en funció
del gènere.
I. OBJECTIUS I
FILOSOFIA DE L’ESPORT EN EDAT ESCOLAR
"Reclamem una nova relació
escola - esport. Cal establir vincles…
que facin possible una influència mútua molt necessària per fer una escola més esportiva
i un esport més educador."
Conclusions del Congrés de l'Educació Física i l’Esport en Edat Escolar a la Ciutat de Barcelona (1998)
L'esport per a
nens en edat escolar ha
d'aconseguir almenys
quatre tipus diferents d'objectius:
- Físics: Millorar la forma i condició física dels infants, mitjançant l'exercici físic i la pràctica esportiva. Els objectius físics permetran desenvolupar i millorar les habilitats motores en general, i proporcionar unes actituds i uns hàbits que afavoreixin un estil de vida saludable al llarg de tota la vida.
- Esportius: Aprendre, millorar i perfeccionar les aptituds tècniques i les destreses tàctiques pròpies de cada esport.
- Psicològics: Aprendre a cooperar i competir amb esportivitat, a respectar els altres i les seves opinions, i a respectar les regles. Els objectius psicològics també permeten desenvolupar la confiança en un mateix, així com saber prendre decisions davant conflictes o dilemes.
- Socials: Propiciar trobar-se amb les amistats i fer-ne de noves en l'entorn esportiu. Els objectius socials ajudaran a treballar en equip, a cooperar i a compartir, a establir objectius, a enfrontar-se a nous reptes i a superar obstacles.
Molts d’aquests guanys personals, no només seran
útils en l’àmbit esportiu, sinó en qualsevol
aspecte de la vida.
En l'esport
en edat escolar,
cal que els infants es diverteixin i s'ho passin bé tant en els
entrenaments com en les competicions.
Per tant, si volem que continuïn practicant esport, cal
assegurar-se que ho facin d'una
manera que els resulti atractiva.
Aquests objectius de
l'esport es poden aconseguir quan
els tres elements principals
del triangle esportiu de
l’esport en edat escolar
–famílies, entrenadors i esportistes- compartim una mateixa
filosofia de l'esport:
Guanyar no és el més important, en canvi si que ho és esforçar-se per aconseguir-ho. Per tant, l'èxit es basa en esforçar-se al màxim per fer-ho el millor possible.
- "Quan els jugadors surten a la pista, l'última cosa que els dic és que vull que tornin al final del partit amb la cara ben alta, i només hi ha una forma de fer-ho, esforçant-se al màxim en la tasca que cadascú ha de fer. A qui s'esforça al màxim no se li pot demanar més".
- "Quan ho intenteu fer el millor possible sempre sou guanyadors, encara que, de vegades, l'altre equip farà més punts."
John Wooden, el mític entrenador universitari de basquetbol de la Universitat de California-Los Angeles (UCLA) que va aconseguir 10 lligues universitàries en 12 anys, defensava aquesta filosofia de l'esport.
II. FUNCIONS DELS PARES I LES MARES
Afavorir la participació dels fills i filles
en la pràctica esportiva
En la societat actual, la
pràctica d'exercici físic i
esport no sempre rep l'atenció que mereix. Les obligacions escolars i les facilitats que
els infants tenen a
casa -diferents cadenes de TV, vídeo jocs,
internet…- no els deixen gaire temps lliure
per realitzar activitats esportives o físiques. Davant d'aquesta realitat, les famílies
ens hem de plantejar l'esport com una de les activitats d'oci dels
nostres fills i filles i hem d'afavorir la seva participació esportiva:
- Informant-los sobre les diferents possibilitats de practicar esport o activitat física.
- Animant-los a fer esport, sense pressionar-los perquè en realitzin un de determinat.
- Actuant com a models que portem una vida activa, practicant algun tipus d'activitat esportiva.
Hem de tenir en compte uns principis bàsics a l'hora d'ajudar
als nostres fills i filles en
l'elecció d'un esport: Cada infant
és diferent, cada infant
és important i cada esport té unes regles i cultures diferents.
Per tant, podem ajudar a
triar l'esport als nostres fills considerant:
- Les seves característiques (condició física, coordinació, autoconfiança….).
- Les característiques de l'esport (individual, d'equip, de resistència, de precisió, recreatiu, competitiu…).
- La formació i qualitat educativa de l’equip tècnic.
A més a més, hem de tenir en
compte a començament de
la temporada, que els
requeriments de la
pràctica esportiva dels
nostres fills quant a temps, desplaçaments o diners, no resultin incompatibles amb
altres prioritats familiars.
Vetllar per una pràctica esportiva
de qualitat
Cal que les famílies comprovem que els equips en
els quals juguen els nostres fills estan en mans de tècnics pedagògicament qualificats i que tots
els infants tenen
oportunitat de participar en les
competicions esportives.
Els programes esportius
en edat escolar han de posar més
èmfasi en la diversió i en l'esforç per fer-ho el millor possible que en els resultats.
A l'hora d'escollir un programa
esportiu per als nostres
fills cal tenir en compte els següents
aspectes:
- Tothom pot apuntar-se al programa, independentment de les seves habilitats o talent esportiu.
- Tothom té l'oportunitat de participar i jugar.
- L'aprenentatge de la tècnica i la diversió s'emfasitzen més que els resultats
- Les competicions i el material s'adapten a l'edat dels nens i nenes.
- Es valora l'esportivitat i el fair play.
Mostrar
un grau d'interès i d'implicació adequat
a les activitats esportives
És molt important que els nostres fills puguin parlar amb nosaltres de les seves experiències esportives -positives i negatives- perquè és una
prova més del nostre interès per les seves coses. Cal que els
felicitem quan es produeix una
millora en algun punt feble del seu joc, cal que els escoltem
i els
donem consells sobre les seves activitats
esportives i, sobretot, cal que ens preocupem més per veure com s'ho
passen en l'esport que pels resultats que n’obtenen. Aquest suport familiar dóna seguretat
per intentar nous reptes esportius
i personals.
Totes les famílies desitgem
el millor per als nostres
fills en tots els aspectes
de la vida. L'esport no és una excepció,
però, de vegades algunes de les nostres actuacions
poden empitjorar, involuntàriament, la qualitat de la seva experiència esportiva. En funció del nostre comportament hauríem d’evitar
actuar com a pares
i mares:
- Desinteressats. Quan no reconeixem el valor de la pràctica esportiva en l'educació dels joves i ens caracteritzem per no assistir mai als entrenaments i competicions dels nostres fills, ni interessar-nos mai pels seus avenços.
- Sobreprotectors. Quan patim excessivament amb els riscs de lesions que comporta l'esport que practiquen els nostres fills. De vegades, durant el joc, fem comentaris angoixats sobre alguna jugada o moviment descentrant als nostres fills.
- Entrenadors-auxiliars. Quan a partir del nostre coneixement de l'esport contradiem les instruccions i decisions dels tècnics-entrenadors. Donat que els joves esportistes estan pendents dels nostres comentaris sovint desorganitzem el joc de l'equip.
- Cridaners. Quan actuem en les competicions en edat escolar de la mateixa manera que quan assistim a una competició professional. Situats, habitualment, al darrera de la banqueta de l'equip del nostre fill, comencem a cridar i insultar als àrbitres, després als entrenadors i jugadors de l'equip rival i, de vegades, acabem escridassant als jugadors i entrenador de l'equip propi.
- Molt crítics. Quan tenim objectius pocs realistes respecte a la progressió esportiva dels fills. Per tant, som molt exigents i quasi mai estem satisfets amb la actuació dels joves esportistes. Critiquem sovint les errades i valorem poques vegades els encerts. Sovint som una font d'estrès pels nostres fills, ja que acabem convertint els seus fracassos esportius, en fracassos personals.
Aquesta classificació gairebé és de caricatura i
segur que cap de nosaltres se sent
identificat amb cap d’aquestes
categories. Malgrat tot, estaria bé reflexionar sobre si, en algunes ocasions,
ens comportem “una mica així”.
Afortunadament, la majoria de famílies mostrem un
interès adequat per la participació esportiva
dels nostres fills i ho manifestem de maneres tals com:
- Preguntant si s'ho passen bé fent esport.
- Escoltant amb atenció quan ens parlen de les seves experiències esportives i donant-los consells si ens els demanen.
- Donant-los ànim i suport quan ho necessiten.
Promoure l'esportivitat, actuant
com un model d'autocontrol
Les famílies hem de pensar que el nostre comportament és imitat pels fills. Per tant,
si perdem el control escridassant als àrbitres o
als esportistes de l'equip
contrari en una competició, la tasca de
l’entrenador, àrbitres i famílies d’ensenyar el respecte
a les regles i l’esportivitat amb els adversaris resultarà
molt més difícil. Cal que recordem que un veritable esportista és qui respecta
el
reglament i les persones implicades en l'esport.
"Vosaltres em vau ensenyar a comportar-me
formalment i a tenir bones maneres a qualsevol
lloc i en qualsevulla
situació. Per aquesta raó, m'agradaria que ara no espatlléssiu allò que
vaig aprendre
de vosaltres… Penso que el futbol i el basquetbol són grans esports, però encara ho serien més si no hi haguessin discussions,
renyines entre el públic o paraules malsonants dirigides a l'àrbitre, als entrenadors o les entrenadores. Totes
aquestes persones estan fent un gran esforç perquè els nens i nenes tinguem la il·lusió d'ésser protagonistes en el terreny de joc. Sense la seva col·laboració, nosaltres
perdríem l'interès de practicar l'esport".
Carta dels alumnes de 6è de Primària del Col·legi i Escola Esportiva Llor als pares i mares
Col·laborar amb les tasques
logístiques de l'escola o club
A més a més d'assistir als entrenaments i competicions dels nostres fills, les famílies podem ajudar en diferents tasques logístiques: desplaçaments a competicions, organització d'activitats socials o de lleure
per l'equip…. Però, sobretot,
hem de donar sempre
una imatge positiva de l'equip o escola que
representem.
III. RECOMANACIONS
A MARES I PARES
Informem-los i assessorem-los en la tria de l’esport, promovent
que siguin ells els que
tinguin la darrera paraula
Durant el moment de l’elecció dels esports dels nostres fills, és important que s’estableixi un diàleg entre nosaltres com a pares i mares
i ells com a fills.
En el nostre paper com a mares i pares hauríem
de promoure la participació dels nostres fills en programes esportius, però sense
pressionar-los, ni intimidar-los, ni
fer-los xantatge; sinó a partir d’oferir-
los la possibilitat de practicar esport, d’aconsellar-los en la tria, de donar-los la nostra opinió respecte a
l’esport elegit i sobre el nivell de competició en el qual el volen participar.
Així mateix
haurem de tenir en compte els interessos i
motivacions dels nostres fills, tenint present que la majoria participen en programes d’activitat
física per motius com: divertir-se, millorar les seves destreses i aprendre’n
de noves, estar amb amics o fer noves amistats.
Tinguem present que infants i joves sempre han de tenir la darrera paraula en la tria de
l’esport. Cal que respecteu les seves decisions, això inclou el dret a la no participació esportiva.
El fet que els nens puguin
decidir quin esport practicar comportarà que estiguin més motivats,
i com a conseqüència, gaudeixin
més de la pràctica
esportiva, i es redueixin les possibilitats d’abandonament o de baix rendiment esportiu.
Practiquem algun tipus d’esport o activitat física,
oferint un estil de
vida actiu
Amb la finalitat de no contradir allò que proposem
als nostres fills sobre la importància de realitzar activitat física o
esport, i les nostres pràctiques quotidianes, cal que en la mesura
que ens sigui possible,
fem esport o activitat física. D’aquesta manera actuarem
com a models de pares o mares esportistes.
A més a més podem
fer activitat
físico-esportiva amb els nostres fills, com caminar més i agafar
menys el cotxe, o anar, de tant en tant, al parc més proper de
casa amb una pilota o unes pales...
Valorem el desenvolupament físic i la salut dels programes esportius
abans que el rendiment
Un altre aspecte a tenir en compte és la diferència entre
els models esportius professionals i els
d’edat escolar. Els esports
per a
joves haurien d’ésser un medi educatiu
per al desenvolupament de característiques físiques i psicosocials. L’esport ofereix un marc
dins del qual pot
donar-se un “procés
educatiu”. En canvi, l’esport professional es mou per altres interessos, on allò
més important és guanyar, per
obtenir majors
beneficis. Per tant, aquests dos
models d’esport reflecteixen filosofies molt diferents tant pels seus objectius
fonamentals com per les seves funcions.
Cal donar prioritat als beneficis derivats
de
la
pràctica esportiva, tant a nivell físic (assoliment de destreses esportives, increment de la salut...), com a nivell psicològic i social (desenvolupament de destreses de lideratge, competitivitat, capacitat de cooperació,
esportivitat, autoconfiança,
relacions socials, fer noves amistats,
a més de més de divertir-se),
abans que als beneficis que es puguin obtenir
del rendiment esportiu.
Animem i aplaudim tant les bones jugades com l’esforç durant
les competicions
Les famílies hauríem de minimitzar la importància del guanyar com a mesura de valoració dels nostres fills,
i en canvi emfasitzar el mèrit d’assolir objectius personals que siguin realistes pels nens. Cal buscar l’equilibri entre aprenentatge, joc i competició.
En moltes
ocasions
els nostres fills cometran
errors,
cal
que
els hi donguem suport i
admetem
les
seves
limitacions, estan aprenent, i possiblement s’estan esforçant per fer-ho molt bé. Cal ajudar-los i animar-los a veure el cantó positiu
de l’actuació esportiva
i valorar l’esforç que
han fet.
També és important que acceptem i recompensem els èxits dels nostres fills. De vegades quan un nen destaca
molt en una competició, encara
que sigui el nostre fill, li subratllem errors sense importància,
o també li diem que d’altres
ho han fet millor, o que quan nosaltres érem esportistes ho fèiem millor
encara. Tot això ho hauríem d’evitar.
Hauríem de ser capaços de valorar l’esforç
del propi nen de tal manera que els joves
esportistes no se sentin mai com a perdedors si s’han esforçat al màxim.
Aplaudim les bones jugades de l’equip
contrari independentment del resultat
Sens dubte la competició
esportiva comporta l’ànim de
guanyar, i d’això ningú se n’escapa. Però no està
de més que felicitem i aplaudim les bones actuacions dels rivals, són nens i nenes que igual que els
nostres fills intenten jugar i competir amb el màxim esforç.
Donguem suport a la tasca de l’entrenador i no donem instruccions tècniques que puguin
contradir-lo
Quan el nostre fill està practicant un
esport el deixem en mans d’un entrenador,
això implica l’acceptació de la seva autoritat, i l’acceptació
dels seus coneixements
quant a la tècnica
i tàctica esportives.
Valorem el treball, en gran part,
voluntari o desinteressat dels entrenadors dels nostres fills i filles.
Les famílies que agafem
el rol d’entrenadors, ens trobem freqüentment a prop de la banqueta fent suggeriments als jugadors i a les jugadores, i podem contradir les instruccions que els han donat els seus
entrenadors, desorientant-los i desorganitzant a l’equip.
Amb aquestes actuacions
no beneficiem el rendiment dels
nostres fills i del seu
equip, ans tot el contrari, estem incidint en la confusió dels joves jugadors i, com
a conseqüència, minvant llur rendiment.
Respectem les regles de l’esport i les decisions
de
l’àrbitre
encara que
siguin
equivocades
Les famílies
podrem gaudir més de la participació esportiva dels nostres fills
si adquirim un coneixement
de l’esport, això significa,
entre d’altres coses, conèixer les regles bàsiques del joc. Aquest coneixement
ens permetrà entendre millor les decisions de l’àrbitre, i potser ens adonarem
que no s’equivoquen tant com pensàvem,
i que arbitrar i aplicar el reglament
d’un esport es fa gairebé impossible
sense la col·laboració de
tots els que hi intervenen, tant
a dins com a fora del terreny de joc.
Si tot i així, veiem que algunes decisions són errònies, cal tenir present que d’una banda, els àrbitres
igual que totes les persones, poden cometre errors; i d’altra banda, en
l’esport en edat escolar, en moltes ocasions,
els àrbitres, igual que
els esportistes,
també estan en un procés
d’aprenentatge.
Promoguem
el respecte i les bones relacions amb l’afició de l’equip contrari
Abans, durant i després
de les competicions fomentem les relacions amb el públic de l’equip contrari. Això afavorirà que les
competicions s’emmarquin en un clima
distès on els esportistes participants se sentiran més còmodes.
Per exemple, quan l’equip contrari
arribi al nostre camp comportem-nos com si fóssim amfitrions, ensenyem-los les instal·lacions, els vestidors,
la cafeteria, etc. Durant el partit,
a ser possible, procurem
seure tots plegats,
sense marcar les diferències
entre els dos equips rivals. Cal evitar la rivalitat i substituir-la
per un encontre de diversió. Si els pares i mares ens comportem com a rivals, no podrem evitar
que els nostres fills també es comportin com a tals, provocant que donin més importància al resultat de la competició que a divertir-se.
I després del partit, intercanviem punts de vista sobre la
competició tot fent un cafè o un refresc.
“Una altra qüestió que em preocupa molt són les baralles entre el públic. No teniu cap raó per barallar-vos ni per intercanviar insults amb les famílies que animen l’equip contrari.
No diguem, quan
aquest comportament es produeix
entre vosaltres!”
Carta dels alumnes de 6è de Primària del Col·legi i Escola Esportiva Llor als pares i mares
Ensenyem-los
a tenir cura de les instal·lacions i
material esportiu
Els pares i mares, a casa,
ensenyem als nostres fills a tenir cura de les seves joguines, roba, mobles i de les coses de tota la família, perquè ho considerem un valor
social, imprescindible per conviure en comunitat. És interessant que aquestes pràctiques de respecte també es realitzin a l’escola
i al club. Cal que entenguin que les instal·lacions i tot el material
s’han de conservar i respectar entre tots per gaudir-
ne durant més temps.
Col·laborem en les tasques de suport i organització de l’equip i de l’entitat
Quan portem els
nostres fills a realitzar una activitat esportiva
en una entitat, hem de ser
conscients que en aquest espai rebran
una educació i nosaltres, responsables
de l’educació dels nostres fills, hem
de participar-hi.
La nostra col·laboració en la gestió del club o escola esportiva permetrà un millor funcionament. Tots els
pares i mares estem
capacitats
per fer alguna d’aquestes tasques de suport, que van
des de rebre als components de
l’equip contrari,
portar les estadístiques
de l’equip, tenir cura del material: farmaciola,
aigües, fitxes..., fins a buscar patrocinadors, fer
feines administratives, etc.
IV. LA SOCIALITZACIÓ A TRAVÉS DE L’ESPORT: L’APRENENTATGE DE VALORS, ACTITUDS I COMPORTAMENTS
D’ESPORTIVITAT I DE JOC NET
L’esport en edat escolar permet als nens i nenes realitzar una activitat física favorable per a la seva salut
a la
vegada que divertida i, al mateix temps, contribueix a assolir uns valors, unes actituds i uns comportaments de grup que els seran
molt beneficiosos per conviure en la societat a la
qual s’estan integrant.
Des d’aquesta perspectiva, l’esport en edat escolar
suposa procurar per la salut,
per la millora
de destreses físiques, l’augment de les relacions
socials, convivència, integració en grup, l’aprenentatge de normes i reglaments
de l’esport, etc.
En definitiva, l’esport en edat
escolar té una important
funció socialitzadora.
En certa mesura les famílies
som els responsables
de la transferència
d’aquests valors i actituds als nostres fills i filles, que els transmetem a partir de les nostres actuacions en la vida en general, i en
particular en l’esport.
Les mares i pares som models importants per la conducta dels nostres fills. Si som capaços
d’autocontrolar-nos durant les competicions, els estem ensenyant
a actuar amb
esportivitat. Cal tenir en
compte que allò que per a les
famílies significa el triomf o la diversió en el joc, el respecte per
les regles o la victòria a qualsevol preu, seran aspectes decisius que condicionaran la manera d’entendre i viure
l’esport dels nostres fills.
Però en aquesta transmissió de valors,
actituds i comportaments d’esportivitat i joc net, les famílies
no estem soles. Hi ha altres adults responsables de l’esport en edat escolar, i aquests són els que es
coneixen com agents de socialització. Són aquelles persones i institucions que ocupen els primers llocs
en un continu d’importància en la vida del jove esportista i l’opinió
dels quals és rellevant al llarg de tot
el procés de socialització. Aquests agents són, a més
de les famílies, els educadors, els entrenadors, els
organitzadors, els àrbitres,
els esportistes professionals, els mitjans de
comunicació, així com algunes
institucions: el club, l’escola, etc. D’aquí
la importància d’establir un vincle de comunicació i consens amb els altres adults responsables de l’esport per a joves en edat escolar.
De tots ells, els més propers als
joves són la seva
família i l’entrenador, aquests tres formem el “triangle
esportiu”. Entrenadors, pares i esportistes, hauríem de formar part
d’un equip que intenta aconseguir una sèrie d’objectius comuns. El treball
conjunt redueix les probabilitats de què apareguin males
interpretacions i problemes, i s’afavoreix l’assoliment
dels objectius dels joves esportistes i es millora
la qualitat de l’experiència
esportiva dels nens i les nenes.
A partir dels esforços de cooperació entre l’entrenador i la família, podem
contribuir de manera molt eficaç en els
programes d’esports dels
nostres fills. Però desafortunadament,
cal tenir també en
compte l’impacte negatiu que podem
tenir alguns de nosaltres –cridaners,
entrenadors auxiliars, molt crítics...- sent el nostre comportament
en aquests casos, poc beneficiós
en la participació esportiva
dels nens.
Els efectes educatius de l’esport depenen de la situació creada a l’entorn
de la pràctica esportiva. Per tant, perquè les competicions esportives arribin a ser una activitat
educativa per a nens i nenes, cal
vetllar per la iniciació esportiva a les classes d’educació física, la
manera com el monitoratge esportiu organitza
els entrenaments i dirigeix els partits i l’actuació de les
famílies en les competicions.
Només quan tots aquests agents de
socialització oferim uns models adequats, les competicions
esportives en edat escolar es converteixen en una eina útil per l’aprenentatge
de destreses físiques i d’uns valors socialment desitjables. Amb aquesta
manera d’actuar com a models positius i amb cooperació, aconseguirem
uns nens i nenes capaços de participar i competir amb esportivitat
i joc net.
Annex. 1 Drets dels Esportistes Joves
1.
Dret a fer esport educatiu
2.
Dret a jugar i divertir-se
3.
Dret a ser tractat amb dignitat
4.
Dret a ser entrenat per professionals competents
5.
Dret a fer esport amb seguretat física i psíquica
6.
Dret a disposar de temps lliure
7.
Dret a fer esport i a no ser campió
Petrus, A. (1998). Esport, educació i diversitat. En Actes del Congrés de l’Educació Física i l’Esport en Edat Escolar
a la Ciutat de Barcelona.
Annex. 2 Carta de l’Escola Llor
Carta dels alumnes de 6è de Primària del Col·legi i Escola Esportiva Llor als pares i mares.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada